sipka

Slovenská republika

 

 

Linde Material Handling nastavuje nový štandard medzi silnými elektrickými vysokozdvižnými vozíkmi. Na výstave CeMAT 2011 v Hannoveri budú predstavené nové typy elektrických vysokozdvižných vozíkov, ktoré určia najnovšie trendy medzi elektrickými vozíkmi. S 19 rôznymi štandardnými modelmi – kratšie, dlhšie, vyššie, nižšie – vždy nájdete vhodný vozík pre akékoľvek podmienky a potreby. Cieľom asi tucta technických noviniek a zlepšení je nižšia spotreba, vysoká produktivita, bezpečnosť a pohodlie obsluhy.

Nové elektrické vozíky s nosnosťou od 2 ton do 3,5 tony budú dostupné už po výstave v Hannoveri (máj 2011), vozíky s vyššou nosnosťou od 3,5 tony do 5,0 ton budú na trhu od jesene 2011. Nové typy vozíkov už dostali i cenu za dizajn – „iF product design award 2011", jedno z najstarších a najrenomovanejších ocenení za dizajn v kategórii „špeciálnych vozidiel ". Nízky, vysoký, dlhý alebo krátky Aby zákazník zaplatil len za to, čo naozaj potrebuje, má k dispozícii skutočne široký výber modelov. Vozíky všetkých ôsmich nosností, od 2,0 ton – 5,0 ton, sú dostupné vo „vysokej" verzii s ťažiskom bremena 600 mm pre lepší výhľad ponad náklad a v „nízkej" verzii s ťažiskom 500 mm pri nízkej prejazdovej výške, pre kontajnerové použitie alebo pre prácu, kde vodič musí často vystupovať a nastupovať. Pri obidvoch spomínaných vyhotoveniach si zákazník ešte môže vybrať z dlhej alebo krátkej verzie. Dlhé modely majú väčšiu batériu so zvýšenou kapacitou, i keď aj štandardné trakčné batérie môžu byť použité v týchto vozíkoch. Na druhej strane krátke modely sa odporúčajú pre menej náročnú prevádzku a pre použitie v úzkych, stiesnených pracovných priestoroch.

Inovatívna technológia

Kľúčom k najvyššiemu výkonu v tejto kategórii vozíkov je výnimočný dvojmotorový predný pohon. Vozíky poháňajú dva striedavé motory, každý s výkonom 9 alebo 11,9 kW, vďaka čomu môže stroj rýchlo meniť smer jazdy a zrýchliť na maximum 20 km/hod v najkratšom možnom čase. Ďalším dôležitým faktorom, ktorý prispel k vysokému výkonu, je aktívny posilňovač riadenia v spojení s kombinovanou riadiacou nápravou, ktorá dáva štvorkolesovému vozíku polomer otáčania a manévrovacie schopnosti trojkolesového vozíka. Vozík sa otočí na mieste okolo stredu prednej nápravy. Umožňuje to snímač natočenia riadiacich kolies, ktorý v prípade, keď zadné koleso presiahne určitý uhol natočenia, dáva príkaz vnútornému motoru, aby poháňal zodpovedajúce predné koleso v opačnom smere. Toto aktívne riadenie nepoháňa zadné kolesá vozíka, ale umožňuje mu otáčať sa v rámci svojich obrysov. Výsledkom je vysoká manévrovacia schopnosť pri vysokej stabilite, nižšia opotrebovanosť pneumatík a nižšia spotreba.

Bezpečnosť a pohodlie šoféra

Projektový tím Linde, súčasťou ktorého sú vývojoví pracovníci, špecialisti marketingu a predaja, servisní technici, produktoví špecialisti, kladie veľký dôraz na bezpečnosť a pohodlie vodiča. Stožiar a hnacia náprava sú oddelené od konštrukcie vozíka špeciálnymi gumovými prvkami - silentblokmi, ktoré tlmia všetky nárazy, čím je vodič uchránený od všetkých vibrácií a nárazov. Nové modely majú vzduchom odpružené sedadlá s lepším čalúnením a širším sedadlom.

Naklápacie valce spojené nad ochranným rámom kabíny zabezpečujú vysokú stabilitu a torznú pevnosť stožiara. Profily stožiara sú užšie, čím sa zlepšuje výhľad na bremeno a na cestu. Sily pôsobiace na stožiar v nových elektrických vozíkoch sú prenášané špeciálnou podporou naklápacích valcov. Dizajn profilov môže byť užší a vodič má širší výhľad na ľavú i pravú stranu.

„Linde Load Control" – joystick sa stal pojmom v celom sektore priemyselných vozíkov. Vzhľad tejto páčky na ovládanie funkcií stožiara bol od jeho vzniku v r. 1998 niekoľkokrát odkopírovaný, nikdy sa však nedosiahla rovnaká funkčnosť. Zabezpečuje ju iba perfektná koordinácia elektronických a hydraulických prvkov. Umožňuje naberanie, ovládanie bočného posuvu a prídavných zariadení len pomocou končekov prstov a pritom s milimetrovou presnosťou. Lakťová opierka, do ktorej sú ovládacie páčky zabudované, má nový dizajn. Môže sa horizontálne alebo vertikálne nastavovať pomocou jednoduchého ovládača na jej prednej časti. Výrobca do nej zabudoval priestranný odkladací priestor na osobné veci. Môže obsahovať aj hardvérovú jednotku, ktorá umožňuje pomocou PIN kódov spojazdnenie vozíka, pričom zbiera informácie na neskoršie vyhodnotenia s cieľom optimalizácie použitia. Aby sa predišlo úplnému vybitiu batérie, Linde MH vyvinulo nový systém merania, založený na kombinácii sledovania aktuálneho napätia a prúdu batérie. Tento presný dispej sledujúci stav batérie ukazuje aj zostávajúci čas, ktorý vodičovi zostáva do jej výmeny, resp. opätovného nabitia. Nové modely elektrických vozíkov s úplnými kabínami je možné vybaviť elektrickým ventilátorom, ktorý odsáva plyny a vylučuje ich cez protizávažie v zadnej časti vozíka. Proces monitorujú snímače vylučovaných plynov. Počas nabíjania batérie vo vozíku nie je nutné otvárať dvere kabíny alebo kryt batérie. Vodič len otvorí zadný kryt a spojí nabíjacím káblom vstavanú vysokofrekvenčnú nabíjačku so zásuvkou.

Prvé sériovo vyrábané ovládanie trakcie vo vysokozdvižných vozíkoch zabezpečuje vysoký stupeň bezpečnosti a spoľahlivý záber kolies aj v horších poveternostných podmienkach. Systém trakčnej kontroly rozdeľuje hnaciu silu elektromotorov individuálne do oboch kolies, a tak zaisťuje, že aj keď sa začne jedno z kolies kĺzať, vozík má optimálny pohon. Automatická ručná brzda, ktorá sa aktivuje rýchlo a spoľahlivo po vystúpení šoféra, zaručuje bezpečné zabrzdenie na rampách a iných šikmých plochách. Ak chce šofér opäť naštartovať vozík, stúpi na pedál a vozík sa plynule rozbehne bez toho, aby cúvol. V prípade chybného ovládania počas jazdy vozík zabrzdí riadeným spôsobom, takže nie je možné, aby náklad spadol pre neprimerane trhané brzdenie.

Dôležitými prvkami na zvýšenie bezpečnosti sú „Linde driver assistant", ktorý automaticky znižuje rýchlosť, ak vodič ide príliš rýchlo do zákruty a úsporná LED technológia cestného osvetlenia so životnosťou 20 000 hodín. Poskytuje dodatočné osvetlenie a jasnejší typ svetla –bez oslňovania ostatných vodičov. K maximálnej bezpečnosti prispieva dvojprocesorová kontrola. Riadiace jednotky obsahujú dva kontrolné procesory, čím je zabezpečené, že každý signál riadenia alebo zdvihu je odoslaný dvakrát, t. j. prejde obidvoma procesormi. Tie sa navzájom monitorujú a ak nevyhodnotia signál rovnako, funkcia sa zastaví.

Šetríme zdroje, energiu

Ako ušetriť energiu? Odpoveďou na otázku je široká rozmanitosť vozíkov, ktoré Linde v nových sériách ponúka. Pri výbere najvhodnejšieho vozíka je prvoradá otázka optimálnej spotreby energie. Dôvod: každý kilogram váhy vozíka sa zaratúva do častých procesov zrýchľovania a spomaľovania. Čím je vozík ľahší, tým viac šetrí zdroje a energiu.

Pre správny výber vozíka existuje celý systém venovaný šetreniu energie. Z konštrukčného pohľadu sú výkonové jednotky umiestnené na kompaktnej hnacej náprave spolu s motormi jazdy a zdvihu, nie na protizávaží ako v bežných vozíkoch. Metre káblových vodičov tak nahradili napäťové koľajnice. Predíde sa jednak stratám energie a tiež sa dosiahne vynikajúca elektromagnetická kompatibilita. Výkonová elektronika je navyše vybavená najnovšou generáciou čipov, ktoré znižujú stratový výkon na minimum. Ďalšou črtou je presné nastavenie ovládania motorov a vysoká dynamika jazdy. Prebytočná energia vznikajúca počas brzdenia sa dá využiť pri zdvíhaní.

Výhodou kompaktnej hnacej nápravy s integrovanými výkonovými jednotkami je aj priestor, ktorý vznikol v zadnej časti vozíka, kde môže byť umiestnená vysokofrekvenčná vstavaná nabíjačka. Na jednej strane to umožňuje nabiť batériu hocikde, na druhej strane je to efektívny spôsob, ako sa vyvarovať poškodeniu konektorov, ku ktorému často dochádza pri použití externej nabíjačky. Automatické, tepelne kontrolované nabíjanie batérie a vyrovnávacie nabíjanie tiež zabezpečujú príkladnú údržbu batérie a predlžujú životnosť finančne nákladných komponentov. Batériu je možné meniť niekoľkými spôsobmi: zvisle - pomocou žeriava, bočne pomocou vysokozdvižného vozíka (závesným zariadením alebo naložením na vidlice), alebo hydraulickým výsuvným zariadením na výmenu batérií.

Okrem štandardného ekonomického nastavenia prevádzky „Efficiency mode", môže byť nastavený ešte úspornejší režim „Economy mode", kde výkon možno znížiť v prospech nižšej spotreby. A na druhej strane, pomocou prevádzkového režimu „Performance mode" môže byť dosiahnutý najvyšší možný manipulačný výkon. Už pri použití štandardného nastavenia predstavujú tieto vozíky špičku výkonu vo svojej kategórii.

Dlhé intervaly medzi servisnými prehliadkami prispievajú k ekonomickému využívaniu zdrojov a znižujú prevádzkové náklady. Napríklad servisné intervaly sú po 1000 mth, hydraulický olej stačí meniť až každých 6000 mth a striedavé motory sú bezúdržbové. Pre každodennú kontrolu batérie sa dá sedadlo s krytom na batériu ľahko vyklopiť.

Údržbové krytky na vozíku zabezpečujú pohodlný prístup ku všetkým dôležitým častiam vozíka.

 

Uverejnené v časopise Transport a logistika - číslo 3/2011